Følg Loopia

Nok et rekordår for .no-domener

Pressemelding   •   feb 22, 2018 06:00 CET

Det rekordhøye antallet nyregistreringer de siste årene viser at interessen for toppdomenet .no holder seg. Nordmenn ser viktigheten av å være tilstede på nett.

Fortsatt vekst i det norske domenemarkedet

Norske privatpersoner og virksomheter fortsetter å registrere .no-domener som aldri før. I 2017 økte registreringen med 1,3 prosent sammenlignet med 2016. Dette slo rekorden i fjor, men veksten var likevel ikke så sterkt som i 2016 da økningen var 4,7 prosent sammenlignet med 2015.

Samlet sett var den kraftigste økningen i nyregistreringer det første halvåret med hele 68.664 nye .no-domener. Dette er også ny rekord for det har aldri blitt registrert så mange .no-domener i løpet av et halvår.

- Det rekordhøye antallet nyregistreringer de siste årene viser at interessen for toppdomenet .no holder seg. At det igjen ble ny rekord er hyggelig for Loopia og alle aktørene i det norske domenemarkedet, uttaler Jimmie Eriksson, administrerende direktør i Loopia.

Han legger til at den sterke interessen for .no-domener gjør at privatpersoner og virksomheter i større grad bør registrere og beskytte selskapsnavn, varemerke og idéer. Det er nok en og annen oppstartsbedrift som skuffet har oppdaget at .no-domenenavnet allerede er registrert. Da er jo myndighetenes tjeneste navnesok.no ypperlig hvor du sjekker både domenenavn, foretaksnavn og varemerke i ett og samme søk, mener Jimmie Eriksson.

- Jeg tror også det positive skiftet i norsk økonomi har vært utslagsgivende for veksten i .no-domener de siste årene. Bedrifter og privatpersoner som etablerer seg med virksomheter eller i nye markeder trenger alt fra nettside, nettbutikkløsning og e-post. De ser viktigheten av å være tilstede på nett, og grunnsteinen for disse løsningene er da et .no-domenenavn legger han til.

- Dette bekrefter også den landsomfattende undersøkelsen* Loopia gjennomførte i det svenske markedet i fjor. Et av funnene viste at 96% av den svenske befolkningen forventer at virksomheter har en nettside. At det skal være så mye annerledes for Norge tviler jeg på, mener Jimmie Eriksson.

Yngve Bollie er enig i uttalelsene til Loopia. Han er administrerende direktør i Trollweb og som en av Nordens største leverandør av nettbutikkløsninger ser han at netthandel har hatt en eksplosiv vekst de siste årene. - Dette merker vi på egen drift, for i 2017 økte antall forespørsler med 100 % sammenlignet med 2016 avslutter han.

- Vi etablerte oss i det norske markedet i mai 2016 og har blitt tatt godt imot av norske virksomheter og privatpersoner. I kundeundersøkelsene våre ser vi at kundene setter pris på de gunstige prisene våre og supporttjeneste som er åpen 365 dager i året, avslutter Jimmie Eriksson.

Fire tips om domenenavn:

  1. Velg et domenenavn som stemmer med selskapsnavnet for å unngå å forvirre målgruppen din.
  2. Ta i bruk domenenavn som er lette huske, uttales slik de skrives og ikke er en forkortelse.
  3. Komplementer domenenavnet med vanlige feilskrivinger og stavefeil, i tillegg til med og uten norske tegn.
  4. Beskytt selskapsnavn, varemerke og idéer med å registrere flere toppdomener som .com .eu. og org.

*Undersøkelse gjennomført av Kantar Sifo juni 2017. 1011 svenske respondenter i alderen 20-65 år.

For mer informasjon, vennligst kontakt: 
Stig Ernst, Marketing and Communications Manager, +47 957 65 994, stig.ernst@loopia.no

Om Loopia 
Loopia er et av Nordens største webhotell med virksomhet i Sverige, Norge og Serbia. Selskapet har drevet virksomhet siden 1999 og har siden 2011 vært en del av Visma. Loopia tilbyr privatpersoner og bedrifter brukervennlige løsninger for håndtering av domener, nettsider og e-posttjenester. “Pålitelige tjenester med tilgjengelig support til konkurransedyktige priser, helt enkelt.” Les mer på www.loopia.no.

Om Trollweb 
Trollweb er Nordens ledende totalleverandør av netthandelsløsninger basert på Magento, og leverer alt kundene trenger for å komme i gang med sin netthandelstrategi, fra prosjektering, rådgiving og implementering til drift og vedlikehold. Trollweb er eid av Visma, og er lokalisert i Norge , Sverige og Danmark. Les mer på www.trollweb.no

Kommentarer (0)

Legg til kommentar

Kommentar